Az online rendezvények és konferenciák egyre nagyobb szerepet töltenek be az üzleti világban, különösen a digitalizáció előretörésével. Már bőven nem csak nagyvállalati kiváltság a konferenciaszervezés. Így viszont a vonatkozó adózási szabályok változása jelentős hatással lehet a kkv-k életére és könyvelésére is.
2025-től az ÁFA törvénybe egyértelműsítő megjegyzés került, amely világossá teszi, hogyan kell kezelni a teljesítés helyét az ilyen rendezvények esetében. Nézzük meg részletesen, hogy mit jelent ez a változás a gyakorlatban, és hogyan segíthet a számviteli tanácsadás a vállalkozásoknak az adózási megfelelés biztosításában!
🚨 Jelen blogcikk nem minősül adótanácsadásnak, célja csak az általános tájékozódás segítése. Konkrét kérdéseivel keresse bátran irodánkat (kapcsolat@advantor.hu).
A jelenlegi szabályozás
A 2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról (Áfa tv.) 42. §-a szerint a rendezvényeken való részvételt biztosító szolgáltatások teljesítési helye a rendezvény tényleges helyszíne. Ez jól alkalmazható a fizikai jelenléttel zajló eseményekre, például konferenciákra, tréningekre vagy szakmai rendezvényekre.
Az online rendezvények esetében azonban ez a szabály kevésbé volt egyértelmű, hiszen egy virtuális rendezvénynek nincs konkrét földrajzi helyszíne. Ezért sok kisvállalkozás könyvelésével foglalkozó szakembernek fejtörést okozott, hogy az online események után melyik országban kell ÁFA-t fizetni és milyen szabályok érvényesek.
A változás lényege – fontos adózási tanácsok kkv-knak
2025-től az Áfa tv. 42. §-a alól kikerülnek az adóalanyok számára online módon nyújtott szolgáltatások, vagyis az új szabályok szerint az online rendezvények teljesítési helye más elvek alapján dől el.
B2B (vállalkozások közötti) szolgáltatás esetén: Ha egy cég online rendezvényt szervez, és a megrendelő egy másik vállalkozás, akkor a teljesítési hely a megrendelő gazdasági letelepedési helye lesz (37.§ 1). Például ha egy magyar cég rendezvényére egy német vállalat vásárol jegyet, akkor az ügylet teljesítési helye Németország, és a magyar számlára az „ÁFA területi hatályán kívüli” megjelölés, valamint a “Reverse charge” kifejezésnek kell kerülnie.
B2C (magánszemélyek számára nyújtott) szolgáltatás esetén: Ha egy magánszemély vásárol jegyet az online rendezvényre, akkor az ÁFÁ-t a megrendelő lakóhelye szerint kell felszámítani (43.§ 3). Ez azt jelenti, hogy a szolgáltató köteles a megfelelő ország ÁFA-kulcsát alkalmazni.
Milyen hatása lesz a változásnak az online rendezvények könyvelésére és adózására?
Az új szabályok különösen a kisvállalkozások adózása és könyvelése terén hoznak fontos változásokat. Az alábbi gyakorlati következményekkel kell számolniuk a vállalkozásoknak:
📌 Adóregisztráció szükségessége
Az új szabályok értelmében előfordulhat, hogy egy online rendezvény szervezőjének adóregisztrációt kell kezdeményeznie egy másik országban. Míg egy nagyvállalat esetleg ettől függetlenül is rendelkezett ilyen regisztrációval, sok kisvállalkozás csak online eseményei miatt kerül ebbe a helyzetbe. Az Európai Unióban ezt az OSS (One Stop Shop) rendszer segítheti, azonban a megfelelő adótanácsadás és a könyvelési megfelelés biztosítása kulcsfontosságú. EU-n kívüli megrendelők esetében országonkénti regisztráció szükséges.
📌 Számlázási változások
- B2B ügyfelek esetén: Az ügylet ÁFA területi hatályán kívüli lesz, és a megrendelőnek saját országában kell az ÁFA-t felszámítania és bevallania (EU-s megrendelő esetén a magyar félnek az úgynevezett ‘A60-as bevalláson kell adatot szolgáltatnia).
- B2C ügyfelek esetén: A szolgáltató köteles az ügyfél lakóhelye szerinti ÁFA-kulcsot alkalmazni.
📌 Eltérő ÁFA-kulcsok kezelése
Mivel az egyes országok ÁFA-kulcsai eltérnek, a szervezőknek ezt a tényezőt már a jegyek árazásánál és a bevételszámításnál figyelembe kell ezt venniük, hiszen így ugyanazon rendezvényre szóló jegyeknek eltérő ára lesz attól függően, hogy honnan vesznek részt rajta a magánszemélyek. (Az EU-s országokban alkalmazott ÁFA kulcsokról például ezen a linken lehet tájékozódni.) Az ÁFA megfelelés biztosítására olyan számlázási rendszereket érdemes alkalmazni, amelyek automatikusan azonosítják a megrendelő letelepedési helyét.
Összegzés – hogyan készülhetnek fel a kkv-k?
Az online rendezvények ÁFA teljesítési helyének szabályozása 2025-től egyértelműbbé válik, de ezzel együtt új adminisztratív és könyvelési feladatokat ró a vállalkozásokra. A legfontosabb változás, hogy a teljesítési helyet a megrendelő gazdasági letelepedése (B2B esetén) vagy lakóhelye (B2C esetén) fogja meghatározni.
Az ilyen rendezvényt fontolgató vállalkozásoknak már most érdemes a kisvállalkozások könyvelése és adótanácsadása terén jártas szakértői támogatást keresniük. A megfelelő előkészülettel és a modern számlázási megoldások bevezetésével elkerülhetők a kellemetlen meglepetések és az adózási problémák.
📩 Kérdése van? Keressen minket bizalommal! Könyvelési és adótanácsadó szolgáltatásainkkal segítünk eligazodni az új jogszabályokban és biztosítani ügyfeleinknek az előírásoknak való megfelelést. Igény szerint személyes vagy online tanácsadással is állunk rendelkezésére!